II Kongres Tańca rozpoczął się pod koniec 2019 roku od kilkuetapowych konsultacji z polskim środowiskiem tańca, w ramach których został wypracowany program.


I etap
Anonimową ankietę, której celem było zdiagnozowanie kondycji tańca w Polsce, wypełniło 101 osób. Była dostępna od 28 października 2019 do 6 stycznia 2020 roku.

II etap
W otwartych konsultacjach społecznych wzięły udział następujące osoby:

Romana Agnel, Maria Aleksandrovich, Izabela Andrzejak, Tatiana Asmulkova, Anna Baker, Agnieszka Barańska, Alicja Berejowska, Kamila Borowska, Hanna Bylka-Kanecka, Emilia Cholewicka, Emilia Cichoń, Alicja Czyczel, Małgorzata Gietler, Agnieszka Gorczyca, Artur Grabarczyk, Karolina Graca, Anna Gryszun, Krzysztof Hliniak, Julia Hoczyk, Magdalena Juźwik, Ryszard Kalinowski, Anna Kalita, Katarzyna Kania, Adam Kamiński, Katarzyna Klimczak, Anna Królica, Konrad Kurowski, Maciej Kuźmiński, Aleksandra Lewy, Daniel Leżoń, Wioletta Maciejewska, Aleksandra Machnik, Jadwiga Majewska, Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz, Magdalena Malska, Katarzyna Migała, Wioletta Milczuk, Beata Mysiak, Monika Myśliwiec, Tomasz Nowak, Joanna Pędzisz, Hanna Raszewska-Kursa, Katarzyna Skawińska, Joanna Stasina, Ada Steinke, Anna Straczyńska, Zbigniew Terlecki, Monika Węgrzynowicz, Dominika Wiak, Marta Wołowiec, Anna Żak.

III etap

Konsultanci merytoryczni paneli

Korzyści z tańca w życiu społecznym

  • Emilia Cholewicka 
  • Sonia Nieśpiałowska-Owczarek 
  • prof. dr hab. Ewa Wycichowska

Produkcja i zarządzanie tańcem w Polsce

  • Andrzej Hamerski 
  • Aleksandra Machnik 
  • Grzegorz Pańtak 

Edukacja taneczna

  • Grzegorz Ajdacki 
  • Beata Wrzosek-Dopierała
  • Paulina Wycichowska 

Wyzwania społeczne, artystyczne i edukacyjne tancerzy


  • Wioletta Milczuk
  • Jacek Przybyłowicz 
  • Maria Stokłosa

Rozwój artystyczny i zawodowy choreografów

  • Romana Agnel 
  • Anna Hop 
  • Ryszard Kalinowski 
Badania i krytyka kuratorowanie tańca
  • Jadwiga Ignaczak 
  • Anna Królica 
  • Jadwiga Majewska 

Paneliści i moderatorzy

Ładowanie...

dr Miłosz
Bembinow

Uczestnik panelu Rozwój artystyczny i zawodowy choreografów

Kompozytor, dyrygent, nauczyciel akademicki, laureat konkursów kompozytorskich, stypendysta rządu bawarskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Adiunkt w Katedrze Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a od czerwca 2019 także członek Rady Uczelni.

Jego dorobek twórczy obejmuje utwory kameralne, orkiestrowe i oratoryjne, jak też muzykę rozrywkową, filmową i teatralną. Jego kompozycje doczekały się setek wykonań w większości krajów europejskich, krajach Ameryki Północnej i Południowej oraz w Azji. Utwory te były także prezentowane przez rozmaite rozgłośnie radiowe i telewizyjne oraz zostały wydane na ponad 40 płytach CD i DVD. Kilka spośród tych płyt otrzymało nagrody „Fryderyk”, „Złoty Orfeusz” oraz osiągnęło status złotych i platynowych albumów.

Do licznych interpretatorów jego muzyki należą m.in. tacy artyści jak Jerzy Maksymiuk, Agnieszka Duczmal, Wiesław Ochman, oraz zespoły The King’s Singers, BBC Singers, Chóry: Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Narodowego Forum Muzyki czy Filharmonii Narodowej.

Od ponad 20 lat jest animatorem życia muzycznego, działaczem szeregu stowarzyszeń i fundacji – w tym Związku Kompozytorów Polskich (delegat do europejskiej federacji ECSA – European Composer and Songwriter Alliance) i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (wiceprzewodniczący Zarządu, przewodniczący Zarządu Sekcji Autorów Dzieł Muzyki Poważnej).

Fot. K. Karpati, D. Zarewicz

czytaj więcej

Leszek
Bzdyl

Uczestnik panelu Korzyści z tańca w życiu społecznym

Tancerz, aktor, choreograf, reżyser. Wykładowca Akademii Teatralnej w Warszawie, dyrektor artystyczny Wrocławskiego Teatru Pantomimy, założyciel i dyrektor artystyczny Teatru Dada von Bzdülöw.

W 1990 r. ukończył studia historyczne na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Wrocławskiego. Na zawodowej scenie teatralnej jest aktywny od 1987 r.: w latach 1987–1990 był aktorem Wrocławskiego Teatru Pantomimy Henryka Tomaszewskiego, a w latach 1990–1992 występował w Teatrze Ekspresji Wojciecha Misiury.

W 1993 r. założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje, tworzy choreografie i występuje w większości przedstawień. Jest reżyserem ponad czterdziestu spektakli zespołu, m.in. „Zagłada ludu, albo moja wątroba jest sensu” (1994), „ Faktor T” (2008), „Koniec Wielkiej Wojny” (2019). Z Teatrem Dada występował w ponad 20 krajach Europy, jak również w Indiach, Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Palestynie.

Jako reżyser, choreograf, twórca ruchu scenicznego oraz aktor od 1994 r. współpracuje z teatrami dramatycznymi w Polsce, m.in. regularnie z Piotrem Cieplakiem. Do jego najważniejszych ról w teatrze dramatycznym należą: Charlie („Charlie bokserem” w reż. P. Cieplaka, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, 2010), Kaliban („Burza” w reż. Julii Wernio, Scena Letnia Teatru Miejskiego w Gdyni, 1999), David („Niezidentyfikowane szczątki ludzkie”, w reż. Piotra Kruszczyńskiego, Teatr Miejski w Gdyni, 2000).

Jako reżyser zrealizował m.in. „Niezatańczone Tango” według prozy Wiesława Myśliwskiego w Teatrze Polskim w Warszawie czy „ Zielone Zoo” według autorskiego scenariusza w Teatrze OCH w Warszawie. Jest także autorem choreografii do ponad 70 przedstawień dramatycznych

W latach 1997–2000 był promotorem cyklicznych spotkań artystycznych pod nazwą Dzień Pięknego Towarzystwa realizowanych w Teatrze Miejskim w Gdyni. Od 2002 do 2007 r. był twórcą i koordynatorem festiwalu Gdańska Korporacja Tańca.

Laureat nagród za działalność artystyczną, tj. Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska (1998) i Prezydenta Miasta Gdyni (1999), Nagroda Ministra Edukacji Narodowej (1999), Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego (2006), Międzynarodowa Nagroda Teatralna Theatre Pasta (Indie; 2007), odznaka honorowa „Zasłużony dla Kultury Polskiej” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010).

Fot. Edgar de Poray.

czytaj więcej

dr hab. Aleksandra
Dziurosz, prof. UMFC

Kierownik, główny koordynator merytoryczny i gospodarz paneli dyskusyjnych II Kongresu Tańca, zastępca dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca.

Tancerka, choreografka, nauczycielka tańca współczesnego, ruchu scenicznego i improwizacji. Doktor habilitowana sztuki w zakresie tańca, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, dyplomowana managerka kultury, pomysłodawczyni i dyrektorka Warszawskiego Teatru Tańca, dyrektorka Warsaw Dance Days. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego, kierownik artystyczna Chopin University Dance Company.

Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu, Pedagogiki Baletu (dyplom z wyróżnieniem) w Akademii Muzycznej w Warszawie oraz podyplomowych studiów menedżerów kultury w Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Choreografka spektakli tanecznych oraz twórczyni ruchu scenicznego w spektaklach teatralnych i operowych. Tworzyła m.in. dla Polskiego Teatru Tańca, Kieleckiego Teatru Tańca, Praskiego Baletu Kameralnego (Czechy), United Movement (Szwajcaria), Conservatorio Profesional de Danza w Sevillii (Hiszpania), Warszawskiej Opery Kameralnej, Teatru Powszechnego w Warszawie, Teatru Żydowskiego w Warszawie, Wrocławskiego Teatru Pantomimy.

Członek jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów choreograficznych i tanecznych. Członek Polskiego Forum Choreologicznego, Związku Artystów Scen Polskich ZASP i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Trzykrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego: stypendium dla twórców (2006, 2016) oraz stypendium z programu „Młoda Polska” (2012), dwukrotna stypendystka Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (stypendium dla młodych naukowców). Stypendystka Konferencji Rektorów Szwajcarskich (program SCIEX – Scientific Exchange Programme NMS.CH 2014–2015). Stypendystka Fundacji Balet ze Szczecina (2001) oraz Fundacji im. Pokusów z Krakowa (2002, 2003).

Laureatka grupowej Nagrody Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina I stopnia (2017) oraz dwukrotnie indywidualnej II stopnia (2012, 2017), Nagrody Choreograficznej Dyrektora Polskiego Teatru Tańca – Ewy Wycichowskiej (2005) oraz głównej nagrody The Best of Solo Performance (X Solo/Duo Dance Festival, Budapeszt, 2009).

Fot. Z. Gąsiorowska

czytaj więcej

dr Artur
Fredyk

Uczestnik panelu Korzyści z tańca w życiu społecznym

Doktor nauk o kulturze fizycznej w zakresie antropomotoryki na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie (magister sztuki – pedagogika baletu) oraz Państwowej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu (tancerz klasyczny). Absolwent studium podyplomowego z dydaktyki szkoły wyższej na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Instruktor dyscypliny taniec sportowy w Polskiej Akademii Sportu. Decyzją Ministra Edukacji Narodowej ekspert wchodzący w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy.

Nauczyciel technik tanecznych współpracujący z Młodzieżowym Ośrodkiem Pracy Twórczej w Dąbrowie Górniczej i choreograf Teatru Pantoplast wyróżniony wieloma nagrodami konkursowymi i festiwalowymi. Wykładowca przedmiotu ruch sceniczny na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz choreograf kilkunastu spektakli dyplomowych. Wykładowca przedmiotów taniec i rytmika w Szkole Aktorskiej Teatru Śląskiego. Wykładowca podstaw biomechaniki tańca na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W latach 2012–2015 kierownik Zakładu Tańca Katedry Sportów Indywidualnych Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Twórca specjalności taniec na studiach II stopnia tejże uczelni (obecnie specjalności taniec i artystyczne formy aktywności ruchowej na studiach I stopnia). Badacz motoryczności człowieka w zakresie technik tanecznych na stałe współpracujący z Ogólnokształcącą Szkołą Baletową im. L. Różyckiego w Bytomiu. Twórca Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Dydaktycznej Taniec, rytm, muzyka w nauce i praktyce.

Fot. J. Kowalski

czytaj więcej

prof. dr hab. Dorota
Ilczuk

Uczestniczka panelu Korzyści z tańca w życiu społecznym

Profesor zwyczajny, ekonomistka i teoretyk zarządzania w kulturze i przemysłach kreatywnych. Polska prekursorka dyscypliny naukowej ekonomika kultury. Fundatorka i pierwszy prezes Fundacji Pro Cultura. Od 2017 r. kieruje Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną Uniwersytetu SWPS. Posiada wieloletnie doświadczenie w międzynarodowych i polskich projektach aplikacyjnych.

Ukończyła Szkoły Głównej Planowania i Statystyki (obecnie Szkoła Główna Handlowa), tytuł doktora ekonomii uzyskała na Uniwersytecie Łódzkim. W 2005 r. na Uniwersytecie Jagiellońskim uzyskała tytuł naukowy doktora habilitowanego w dyscyplinie nauki o zarządzaniu. Od 2014 r. profesor zwyczajny nauk humanistycznych w dyscyplinie kulturoznawstwo.

Wykłada w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, gdzie stworzyła autorski program specjalności menedżer – agent – producent na kierunku kulturoznawstwo. Ponadto prowadzi zajęcia w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie i na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. W latach 2001–2007 pełniła funkcję prezydenta CIRCLE (Cultural Information and Research Centres Liaison in Europe), europejskiej sieci instytucji zajmujących się badaniami, dokumentacją i informacją w kulturze. Jest członkinią Europejskiego Parlamentu Kulturalnego. Należy do Rady Naukowej Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy. Współpracuje z zagranicznymi organizacjami i towarzystwami naukowymi, takimi jak Rada Europy, Komisja Europejska, ERICArts, Association for Cultural Economics International (ACEI), International Society for Third-Sector Research (ISTR). Jest współautorką aktualizowanego regularnie, anglojęzycznego profilu Polski na portalu European Cultural Policies Facts and Trends. Od 2018 r. kieruje polskim zespołem badawczym Uniwersytetu SWPS w ramach międzynarodowego badania CICERONE w ramach programu Horyzont 2020.

Jest autorką i współautorką publikacji książkowych i ponad stu pięćdziesięciu ekspertyz i artykułów z dziedziny ekonomiki kultury i przemysłów kultury, polityki kulturalnej, społeczeństwa obywatelskiego, a także funkcjonowania sektora non profit. W ostatnim czasie koncentruje się na badaniach rynku pracy artystów i twórców.

Fot. B. Szymański (materiały Uniwersytetu SWPS)

czytaj więcej

Aleksandra
Machnik

Uczestniczka panelu Produkcja i zarządzanie tańcem w Polsce

Producent, manager, fixer, empowermentor. Łączy dobre praktyki biznesowe z artystyczną duszą, urzeczywistniając kreatywne projekty.

Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała jako kurator festiwali, konsultant, manager wielu polskich i międzynarodowych projektów artystycznych i biznesowych, jako key account manager w agencjach reklamowych, domach produkcyjnych, producent eventów, konferencji, filmów i kampanii reklamowych oraz jako dyrektor marketingu i dyrektor kreatywny. Autorka strategii marketingowych dla firm oraz gmin. Opracowuje i realizuje projekty CSR i CCR dla partnerów biznesowych. Dysponuje kompetencjami zarządzania zespołami projektowymi oraz szeregiem certyfikowanych szkoleń z zakresu marketingu, m.in. MBA QUEST.

Ukończyła socjologię, zarządzanie w kulturze oraz amerykanistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Otrzymała dyplom tancerza sygnowany przez Ministra Kultury i Sztuki.

W latach 2000–2005 była managerem Śląskiego Teatru Tańca oraz współproducentem Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuk Tanecznych w Bytomiu. Członkini International Leadership Development Forum – dla managerów sztuki. Company Manager w Theatre Junction at the Grand w Kanadzie. Tour manager i company manager teatrów tańca z Polski, USA i Kanady. Producent spektakli teatrów tańca oraz manager teatrów i artystów z m.in. z Polski, USA, Kanady, Niderlandów, Belgii, Austrii. Producent, production designer wielokrotnie nagradzanego na całym świecie filmu „UNFRAMED” (reż. Paweł Zawadzki) na podstawie spektaklu „UJĘ(Ci)” w choreografii Wojciecha Mochnieja.

Fot. O. Grochola

czytaj więcej

Katarzyna
Meissner

Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca, moderatorka panelu Produkcja i zarządzanie tańcem w Polsce

Managerka kultury, teatrolog z wieloletnim doświadczeniem z branży finansowej. Absolwentka kierunku wiedza o teatrze na warszawskiej Akademii Teatralnej. Zarządzanie kulturą, promowanie jej i szukanie synergii z biznesem – to jej największe pasje zawodowe.

W latach 2005–2013 współpracowała m.in. z Instytutem Adama Mickiewicza, Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena, Gdańskim Teatrem Szekspirowskim czy Teatrem Nowym w Poznaniu przy produkcji projektów kulturalnych.

Brała udział w organizacji takich wydarzeń jak XVI Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, Wielkanocy Festiwal im. Ludwiga van Beethovena, Festiwal Jazzowa Jesień w Bielsku-Białej czy Festiwal La Folle Journée de Varsovie 2010.

W latach 2012–2020 pracowała w strukturach Santander Bank Polska (wcześniej Banku Zachodnim WBK). Zarządzała komunikacją relacyjną w zakresie działań sponsoringowych, opracowywania strategii komunikacji, kreowania projektów budujących wizerunek marki.

Jest autorką projektu Santander Orchestra. W jego ramach młodzi muzycy mają możliwość zarówno rozwijać swoje umiejętności pod okiem wybitnych tutorów i dyrygentów, jak i biorą udział w zajęciach, które przygotowują ich do świadomego i odpowiedzialnego kierowania karierą (m.in. prawo autorskie, zarządzanie finansami, komunikacja, marketing). Oprócz realizacji wielu działań biznesowych m.in. z zakresu optymalizacji procesów z ramienia banku kierowała również organizacją i komunikacją takich projektów jak UEFA Champions League, BZWBK Press Foto, Jazz Juniors czy Hans Zimmer Tour i koncert Davida Gilmoura w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

Silny nacisk kładzie na edukację środowisk artystycznych w zakresie zarządzania, marketingu i komunikacji oraz na działania wspierające stosowanie nowych technologii w kulturze. Tym obszarom poświęca wiele uwagi w ramach kierowania Instytutem Muzyki i Tańca.

Fot. B. Jarzębska

czytaj więcej

Monika
Myśliwiec

Uczestniczka panelu panelu Badania, krytyka, kuratorowanie tańca

Choreograf, pedagog tańca. Dyrektor Niepublicznej Krakowskiej Szkoły Sztuki Tańca
L’Art de la Danse, Krakowskiej Akademii Tańca oraz Krakowskiego Baletu L’Art de la Danse. Przewodnicząca Sekcji Tańca i Baletu Związku Artystów Scen Polskich ZASP.

Absolwentka Académie Internationale de la Danse w Paryżu. W 1994 r. otrzymała państwowy dyplom pedagoga tańca klasycznego i współczesnego wydany przez francuskie Ministerstwo Kultury. Dyplomowany manager kultury (1998). Uhonorowana Nagrodą Związku Artystów Scen Polskich ZASP za wybitne osiągnięcia z okazji 20-lecia pracy artystycznej (2014) oraz odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017).

Ukończyła studia na Krakowskiej Akademii im. A. Frycza Modrzewskiego o specjalności produkcja oraz organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej. Obecnie finalizuje przewód doktorski z dziedziny tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Była solistką Baletu Opery Krakowskiej, występowała gościnnie w Polsko-Niemieckim Teatrze Tańca w Kolonii, współpracowała z Teatrem Wielkim w Poznaniu.

Do swoich najważniejszych ról zalicza m.in. Butterfly w „Madame Butterfly” (reż. i chor. J. Niesobska, 2003), Klarę w „Dziadku do orzechów” (chor. J. Drozdowski, 1999).

Autorka choreografii do wielu spektakli teatralnych (m.in. balet „Światy równoległe” w Operze Krakowskiej do muzyki Jarosława Śmietany, 2002), widowisk artystycznych (m.in. „Misteria Paschalia” na Rynku Głównym w Krakowie, 2005), spektakli operowych, muzycznych i dramatycznych.

Przygotowani przez nią tancerze zdobywali czołowe miejsca na międzynarodowych konkursach baletowych, m.in. dwie pierwsze nagrody na konkursie „Music World” w Fivizzano (2003), Grand Prix finałów Dance World Cup 2013, polski finał konkursu Eurowizji dla tancerzy (2014), zasilają także prestiżowe uczelnie artystyczne i zespoły taneczne na całym świecie.

Fot. D. Pawelec

czytaj więcej

Aleksandra
Osowicz

Uczestniczka panelu Wyzwania społeczne, artystyczne i edukacyjne tancerzy

Tancerka, choreografka. W Forum Dança w Lizobnie ukończyła kurs PEPCC – Choreography, Dance Research and Training oraz w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu studia na kierunku fotografia i multimedia. Stypendystka wiedeńskiego programu „danceWEB” 2017. Członkini kolektywu Centrum w Ruchu. Pierwszy kontakt z tańcem miała w 1995 r. Od tego czasu występowała na deskach wielu teatrów repertuarowych oraz niezależnych przestrzeni artystycznych w Polsce i Europie. Od 2010 r. związana z portugalską sceną choreografii eksperymentalnej (DEPARTS).

Współzałożycielka lizbońskiego kolektywu THIS TAKES TIME. Jako performerka współpracowała m.in. z Anią Nowak, Anią Nowicką, Benem Riepe, Doris Ulrich, Magdą Ptasznik, Renatą Piotrowską- Auffret, Rodrigo Garcią czy Ulą Sickle. Swoje prace choreograficzne pokazywała w przestrzeniach miejskich, domowych, galeryjnych i teatralnych, m.in. Triennial of Contemporary Art (Izmir), Alkantara Festival (Lizbona), O Espaço do Tempo (Montemor-o-Novo), PACT Zollverein (Essen).

W swoich pracach poszukuje alternatywnych rozwiązań teatralnych, przestrzeni, w których odbywa się performans oraz relacji widz–performer, opartych na równościowym współuczestnictwie. Od kilku lat rozwija swoje zainteresowania sztuką prozwierzęcą. Interesują ją obszary pomiędzy sztuką a nauką. Bada relacje międzygatunkowe i różne modele współobecności.

Fot. E. Osowicz

czytaj więcej

Grzegorz
Pańtak

Uczestnik panelu Produkcja i zarządzanie tańcem w Polsce

Tancerz, pedagog tańca, choreograf. Wspólnie z Elżbietą Pańtak współtworzył i prowadzi jako zastępca dyrektora Kielecki Teatr Tańca – miejską instytucję kultury. Zrealizował kilkanaście spektakli dla zespołu KTT.

Współtworzył choreografię i był solistą w spektaklu taneczno-muzycznym „Siedem bram Jerozolimy”, muz. K. Penderecki (Opera Narodowa 2008). Powstały na jego podstawie film dla TVP otrzymał nominację do International Emmy® Award w USA (2009). W 2013 r. wyprodukował polską prapremierę „Święta wiosny” (muz. I. Strawiński, chor. A. Preljocaj, emisja TVP 2), w której zatańczył. Realizował widowiska taneczne z prawykonaniami na orkiestrę symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej z muzyką P. Łukowca i K. Dębskiego.

Z okazji Roku Chopinowskiego dla TVP2 współtworzył choreografię do programu „Chopin4” z opracowaniem muzycznym Włodka Pawlika (2010). Współpracuje z Narodową Operą Izraelską, dla której choreograficznie zrealizował „Traviatę”, „Carminę Buranę” w reż. M. Znanieckiego (2014, 2015). Dla Opery Wrocławskiej realizował wspólnie z E. Pańtak choreografię do opery „Turandot” (2008), „Traviata” w Operze na Zamku w Szczecinie (2016), „Romeo i Julia” dla Opery Śląskiej (2017) i opery w Szczecinie (2020).

Realizował jako choreograf galę sylwestrową dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku w reż. S. Gonciarza (2017). Dla Festiwalu Bartokowskiego w Miszkolcu (Węgry) zrealizował balet „Cudowny Mandaryn” oraz operę „Zamek Sinobrodego” z orkiestrą festiwalową (2018).

Tańczył we wszystkich produkcjach KTT oraz gościnnie m.in. w Operze Wrocławskiej w spektaklu „Raj utracony” K. Pendereckiego (2008), „Turandot” G. Pucciniego (2010), w Teatrze Maryjskim w Petersburgu w spektaklu „Król Roger” K. Szymanowskiego (2009).

Producent, jeden z kieleckich liderów pilotażowego programu Przestrzenie Sztuki, rozwijanego pod auspicjami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Instytut Muzyki i Tańca.

Fot. B. Kruk

czytaj więcej

dr Iwona
Pasińska

Moderatorka panelu Rozwój artystyczny i zawodowy choreografów

Teatrolog, choreograf, dramaturg ruchu, doktor nauk humanistycznych, od 2016 r. dyrektor Polskiego Teatru Tańca.

Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi. Wieloletnia pierwsza solistka Polskiego Teatru Tańca. Laureatka Medalu Leona Wójcikowskiego dla najwybitniejszego tancerza młodego pokolenia w 1998 r. Na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ukończyła filologię polską ze specjalizacją teatrologiczną i obroniła doktorat na temat doświadczenia ciała we współczesnym teatrze z perspektywy teatru tańca. Jako choreograf lub dramaturg ruchu współpracowała z teatrami dramatycznymi, operowymi i alternatywnymi w całej Polsce, m.in. Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, Teatrem Ochoty i Teatrem Powszechnym w Warszawie, Teatrem im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, Teatrem im. Witkacego w Zakopanem, Operą Wrocławską.

Zrealizowała choreografie do spektakli m.in. „Dzień świra” (reż. I. Gorzkowski), „Halka” (reż. N. Babińska), „Hamlet” (reż. I. Garcia), „Bal maskowy” (reż. M. Znaniecki), „Makbet” (reż. M. Liber), „Święta wiosna” (reż. C. Castellucci). Była autorką choreografii do „Ceremonii przedmeczowych” podczas Euro 2012. Jako dyrektor Polskiego Teatru Tańca stworzyła choreografie do dwóch tytułów: „Żniw” oraz „Polki”. Objęła opieką choreograficzną spektakl „Wesele. Poprawiny” (reż. M. Liber). Trzy krótkometrażowe filmy tańca: „Inicjacja” (2017), „Brzemię”(2018) i „Toporzeł” (2019), które wyreżyserowała, były wielokrotnie nagradzane podczas międzynarodowych festiwali i konkursów.

Fot. A. Grabowski

czytaj więcej

Krzysztof
Pastor

Uczestnik panelu Wyzwania społeczne, artystyczne i edukacyjne tancerzy

Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego i w latach 2011–2020 dyrektor artystyczny baletu Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu. Urodził się i kształcił jako tancerz w Gdańsku. Był solistą Polskiego Teatru Tańca Conrada Drzewieckiego, Teatru Wielkiego w Łodzi i Baletu Lyońskiego. W 1985 r. związał się z Holenderskim Baletem Narodowym (Het Nationale Ballet) i rozpoczął tam także pracę choreograficzną. Po zakończeniu kariery scenicznej, w latach 1997–1999 był choreografem Washington Ballet, a potem kontynuował swoją twórczość w Amsterdamie, gdzie w latach 2003–2017 r. zajmował pozycję choreografa-rezydenta Holenderskiego Baletu Narodowego. Tam powstała większość jego baletów autorskich. Zrealizował prawie 70 różnych choreografii, także z zespołami Australii (The Australian Ballet), Belgii, Czech, Hongkongu, Izraela, Kanady, Litwy, Łotwy, Niemiec, Nowej Zelandii, Polski, Szwecji (Królewski Balet Szwedzki), Turcji, Węgier, Wielkiej Brytanii (Scottish Ballet), Włoch i USA (Washington Ballet i Joffrey Ballet).

W 2009 r. przyjął zaproszenie dyrektora Waldemara Dąbrowskiego, by objąć dyrekcję baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, który uzyskał wkrótce autonomię artystyczną i został podniesiony do rangi Polskiego Baletu Narodowego. Pod jego dyrekcją zespół rozpoczął nowy okres dynamicznego rozwoju, wzmacniając swój skład artystyczny oraz wzbogacając repertuar o światowe arcydzieła choreograficzne i nowe prace polskich twórców. Zrealizował na scenie warszawskiej kilka swoich wcześniejszych baletów, a także nowe choreografie.

Laureat nagród choreograficznych Międzynarodowego Konkursu Baletowego w Helsinkach i holenderskiej Fundacji Dansersfonds’79, nagród specjalnych polskiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Związku Artystów Scen Polskich oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Odznaczony złotym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski i Honorową Złotą Gwiazdą Ministerstwa Kultury Republiki Litewskiej. W 2017 r. otrzymał tytuł „Wybitnego Polaka” od Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.

Fot. Ł. Murgrabia

czytaj więcej

Jacek
Przybyłowicz

Moderator panelu Wyzwania społeczne, artystyczne i edukacyjne tancerzy

Choreograf. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza i Akademii Muzycznej w Warszawie. W latach 1987–1991 tancerz Teatru Wielkiego w Warszawie. Po wyjeździe z Polski do końca swojej kariery wykonawczej tańczył w Niemczech i Izraelu. Przez 7 lat był tancerzem Kibbutz Contemporary Dance Company pod dyrekcją Ramiego Be`era. Występował też z Batsheva Dance Company w spektaklu „Kyr” Ohada Naharina w ramach Yair Shapiro Awards.

Po powrocie do Polski skupił się na pracy choreograficznej, zrealizował ponad 20 spektakli m.in. dla Polskiego Baletu Narodowego, Polskiego Teatru Tańca, Kieleckiego Teatru Tańca, Baletu Opery Bałtyckiej, Baletu Opery Wrocławskiej, Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Od lat realizuje również swoje spektakle za granicą m.in. w Dantzaz Konpainia w San Sebastian, Beijing Dance/LDTX, Prague Chamber Ballet, Balet Národního divadla – Brno, TanzKompanie Giessn. Jego realizacje były prezentowane w wykonaniu polskich i zagranicznych zespołów na kilkudziesięciu festiwalach na całym świecie. Ważniejsze realizacje: „Naszyjnik gołębicy”, „Barocco”, „Jesień Nuembir”, „45”, „Kilka krótkich sekwencji”, „Alpha Kryonia Xe”, „III Symfonia – pieśń o nocy”, „Sześć skrzydeł aniołów”, „II Koncert skrzypcowy”, ''Infolia'', „Gra w karty”, „Monochrome”, „Poza horyzont”, „Globe”, „Mistic Vapor”. „Verlorenheit”, „Sono nero”, „Solo nr. 6”.

Zrealizował też choreografie solowe dla Viktorii Nowak „Solo in Old Style” oraz Pauliny Bidzińskiej „Lacerta”, z którymi reprezentujące Polskę artystki wygrały Konkurs Młodego Tancerza Eurowizji w 2016 i 2018 r.

W latach 2009–2014 piastował funkcję dyrektora Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Od 2015 r. wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w latach 2018–2020 kurator programu Baletu Opery Wrocławskiej. Przewodniczący Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca. Zwycięzca I nagrody na II Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym w Teatrze Wielkim w Łodzi. Laureat Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii Taniec. Odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Fot. I. Omulecki

czytaj więcej

Hanna
Raszewska-Kursa

Uczestniczka panelu panelu Badania, krytyka, kuratorowanie tańca

Badaczka i krytyczka tańca. Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim i podyplomowych studiów teorii tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Doktorantka Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikuje na łamach m.in. taniecPOLSKA.pl, teatralny.pl, „nietakt!t. Inne strony teatru”. W 2014 r. opracowała tom zbiorowy „Tańcząc piórem. Nauka w służbie Terpsychory” (Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina). W 2015 r. Fundacja Ciało/Umysł wydała publikację „Warszawska Scena Tańca 2007–2015. Dance and Family” (tekst: H. Raszewska, wspólna koncepcja z Edytą Kozak). W 2018 r. ukazały się m.in. jej książka „Teoria tańca w polskiej praktyce” (napisana dzięki stypendium MKiDN, wydana przez Universitas w ramach Programu wydawniczego IMiT) i monografia pod jej redakcją „Taniec w Warszawie – społeczeństwo, edukacja, kultura. Wydawnictwo pokonferencyjne Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2018”.

Wspólnie z dr Aleksandrą Kleinrok i mgr Zuzanną Kupidurą opracowała katalog Bibliografia zagadnień tańca 1967-2017. Wybrane obszary w ramach programu Muzyczne białe plamy Instytutu Muzyki i Tańca, dostępny na portalu taniecPOLSKA.pl. W 2018 r. była współkuratorką konferencji Centrum Sztuki Tańca w Warszawie. Jest prezeską Fundacji „Myśl w Ciele” i liderką Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej.

Fot. M. Kursa

czytaj więcej

dr Agata
Siwiak

Uczestniczka panelu panelu Badania, krytyka, kuratorowanie tańca

Kuratorka i producentka projektów teatralnych i interdyscyplinarnych. Adiunktka w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów UAM, gdzie stworzyła i prowadzi specjalizację dla kuratorów i producentów sztuk performatywnych.

Od 2016 r. jest dyrektorką artystyczną festiwalu Bliscy Nieznajomi w Teatrze Polskim Poznaniu. W latach 2018–2019 realizowała autorski projekt RePrezentacje: Nowa edukacja w ramach Biennale Warszawa. W 2015 r. kuratorowała wraz z Grzegorzem Niziołkiem na zaproszenie prof. Jerzego Hausnera i Fundacji GAP w Krakowie Teatr POP-UP – krytyczną, „znikającą” anty-instytucję oraz realizowała w Teatrze Polskim w Bydgoszczy autorski cykl Interwencje. Autorka i kuratorka organizowanego w ramach Samorządu Województwa Wielkopolskiego programu społeczno- artystycznego Wielkopolska: Rewolucje (2012–14), za który dostała nominację do Paszportu „Polityki” w kategorii „teatr”. Była także kuratorką projektu Trickster 2011 – programu performatywnego Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu. We wrześniu 2011 r. obroniła rozprawę doktorską na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM pt. Projekt performatywny jako scenariusz i inscenizacja dramatu społecznego. Estetyka, ekonomia, zarządzanie (promotor: prof. zw. dr hab. Dobrochna Ratajczakowa).

W latach 2008 i 2009 dyrektorka artystyczna interdyscyplinarnego Festiwalu Dialogu Czterech Kultur w Łodzi, dedykowanego idei wielokulturowości (wraz z Grzegorzem Niziołkiem). W latach 2004–2007 związana z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, w którym szefowała festiwalowi baz@rt oraz prowadziła autorskie projekty międzynarodowe. W latach 2002–04 pracowała w Teatrze Polskim we Wrocławiu.

Fot. B. Szymański (materiały Uniwersytetu SWPS)

czytaj więcej

dr Artur
Szklener

Uczestnik panelu Wyzwania społeczne, artystyczne i edukacyjne tancerzy

Przedstawiciel Zespołu Pełnomocnika Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego do spraw uprawnień artysty zawodowego.

Urodzony w 1972 r. w Krakowie, ukończył studia muzykologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 1994–1995 był stypendystą University of Exeter w Wielkiej Brytanii, w latach 1994–1997 – programu Phare w Londynie, Pradze, Brnie i Krakowie. Studia ukończył w 1997 r. („»Fantazja f-moll« Chopina w świetle współczesnych metod analitycznych”), otrzymując dyplom z wyróżnieniem. W 2008 r. obronił rozprawę doktorską pod tytułem Idiom melodyki Chopina.

Od 2001 r. związany z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina w Warszawie, początkowo jako pracownik merytoryczny, następnie koordynator programu naukowego, zaś od 2009 do 2012 r. jako zastępca dyrektora ds. nauki i wydawnictw. 1 maja 2012 r. objął w Instytucie stanowisko dyrektora.

Jest redaktorem serii publikacji naukowych wieńczących coroczne konferencje chopinowskie oraz współtwórcą serii wydawniczej Dzieła Chopina. Wydanie faksymilowe. Jego badania naukowe skupiają się wokół dzieła Fryderyka Chopina oraz metod analizy muzyki tonalnej.

W latach 2017–2019 był koordynatorem Ogólnopolskiej Konferencji Kultury organizowanej przez Narodowy Instytutu Fryderyka Chopina na zlecenie i ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Fot. W. Grzędziński

czytaj więcej

Jarosław
Wartak

Uczestnik panelu Edukacja taneczna

Dyrektor Departamentu Edukacji Kulturalnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego (1987), ukończył studia podyplomowe z zarzadzania oświatą i przedsiębiorczości na Akademii Ekonomicznej w Katowicach (1996), studia podyplomowe z doradztwa zawodowego na Akademii Pedagogicznej w Krakowie (2006), studia podyplomowe z zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim (2019).

W latach 1991–2015 nauczyciel w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych / Zespole Szkół Plastycznych w Dąbrowie Górniczej, a w latach 1995–2012 dyrektor Zespołu Szkół Plastycznych im. Tadeusza Kantora w Dąbrowie Górniczej.

W 2012 r. współtworzył Stowarzyszenie Wspierania Edukacji i Twórczości Artystycznej im. Tadeusza Gronowskiego w Sosnowcu, działające na rzecz uzdolnionych plastycznie dzieci i młodzieży. Stowarzyszenie prowadziło niepubliczne szkoły artystyczne. Od 2016 r. zastępca, a od 2020 r. dyrektor Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W latach 1991–1993 Poseł na Sejm I Kadencji. Członek Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Administracji Spraw Wewnętrznych, Podkomisji do rozpatrzenia projektu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Podkomisji do rozpatrzenia projektów ustaw o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej.

Wyróżniony przez Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej nagrodą indywidualną II stopnia za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce (2001), odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi (2004), Krzyżem Wolności i Solidarności (2017), medalem „Pro Patria” (2019) i Medalem Stulecia Odzyskanej Niepodległości (2020).

Fot. Sławomir Zommer

czytaj więcej

prof. dr hab. Ewa
Wycichowska

Uczestniczka panelu Edukacja taneczna

Tancerka, choreograf, pedagog, profesor sztuk muzycznych, wieloletni kierownik Zakładu i Katedry Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Absolwentka Ogólnopolskiej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu, Akademii Muzycznej w Warszawie, Académie Internationale de la Danse w Paryżu i podyplomowych studiów menadżerów Kultury na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

W latach 1968–1988 związana z Teatrem Wielkim w Łodzi jako primabalerina i choreograf. Autorka ponad 70 spektakli zrealizowanych w Polsce, Europie i USA. W latach 1988–2016 dyrektor naczelny i artystyczny Polskiego Teatru Tańca. Inicjatorka i dyrektor artystyczny Międzynarodowych Warsztatów Tańca Współczesnego i Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca w Poznaniu (Dancing Poznań). Od 2017 r. dyrektor artystyczny Dancing fairPlayce Poznań. Od 1981 r. wykładowca akademicki w Akademii Muzycznej w Łodzi; w latach 1985–1988 wykładowca tańca modern w PSB w Łodzi; od 1999 r. wykładowca Akademii Muzycznej w Warszawie, od 2002 profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie; 2006–2010 profesor Wyższej Szkoły Umiejętności w Kielcach; od 2007 profesor Akademii Muzycznej w Łodzi, od 2015 – profesor zwyczajny Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu.

Juror polskich i międzynarodowych konkursów tańca. Wieloletni ekspert ministerialny. Członek Rady Programowej Departamentu Tańca Instytutu Muzyki i Tańca. Prezes Polskiego Stowarzyszenia Choreoterapii. Laureatka licznych nagród za twórczość i promocję sztuki tańca m.in. I Nagrody w kategorii wykonawców na I Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym w Łodzi, Nagrody Sekcji Krytyków Teatralnych Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI – UNESCO za popularyzację polskiej kultury teatralnej za granicą (2008), Nagrody Związku Artystów Scen Polskich ZASP za wybitną twórczość choreograficzną (2010), odznaczona srebrnym (2007) i złotym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2016).

Fot. K. Fabiański

czytaj więcej

Karol
Urbański

Uczestnik panelu Rozwój artystyczny i zawodowy choreografów

Ukończył Państwową Szkołę Baletową im. Feliksa Parnella w Łodzi w 1984 r. Jako tancerz pracował w Teatrze Wielkim w Łodzi, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie i Norweskim Balecie Narodowym w repertuarze klasycznym i współczesnym.

W 2001 r. podjął studia na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, które zakończył w 2006 r. pracą magisterską „Taniec jako przedmiot filozofii”. Od końca lat osiemdziesiątych prowadzi również działalność pedagogiczną. Uczył tańca klasycznego i współczesnego w szkołach baletowych w Łodzi i Warszawie, a także etyki w szkole baletowej w Warszawie. Współpracował jako nauczyciel tańca klasycznego i współczesnego z wieloma grupami profesjonalnymi (Kielecki Teatr Tańca, Bałtycki Teatr Tańca, Opera Nova) i nieprofesjonalnymi w kraju i zagranicą, prowadząc warsztaty i projekty. Tworzy i prowadzi warsztaty dla dzieci.

Jako choreograf ma w swoim dorobku spektakle baletowe dla dorosłych i dzieci, m.in. „Sen nocy letniej”, „Dzieje grzechu”, „Dziadek do orzechów”, „Ngoma, tańczący słoń”, a także choreografie do spektakli operowych i teatralnych, m.in. „Hrabina Marica”, „Fidelitas – suita lubelska”, „Audycja V”.

W latach 2012–2019 był kierownikiem zespołu baletu Opery na Zamku w Szczecinie.
Nagrodzony brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Fot. D. Jasińska

czytaj więcej

Organizatorzy


Dyrekcja Instytutu Muzyki i Tańca

• Katarzyna Meissner
• dr hab. Aleksandra Dziurosz, prof. UMFC

Zespół organizacyjno-realizatorski Instytutu Muzyki i Tańca

Koordynatorka: Magdalena Juźwik
• Karolina Bilska
• Anna Čemeljić
• Karolina Dziełak-Żakowska
• Julia Hoczyk
• Monika Kaszewska
• dr Aleksandra Kleinrok
• Anna Opolska
• Ewa Pietraszek
• Piotr Piszczatowski
• Dominika Płaczek
• Adela Prochyra
• Joanna Stasina
• Agata Szymczak
• Krzysztof Troć

Wolontariuszki i wolontariusze

Daniela Atmadjian • Nadia Baca • Michał Brynda • Aleksandra Chabko • Julia Chróścik • Ewelina Cieśla • Magdalena Gruba • Karolina Jędrzejowska • Martyna Kacprzak • Mikołaj Kamiński • Joanna Karpeta • Barbara Klin • Ada Kołacz • Saskia Kozera • Patryk Jabłoński • Jerzy Mierzejewski • Andrea Nowicka • Emilia Ogrodzińska • Kinga Siemion • Patrycja Smarkusz • Antonina Sobieraj • Sylwia Sobol • Mateusz Sosnowski • Katarzyna Sypniewska • Kamil Turkiewicz • Bartosz Wierzba • Izabela Włodarczyk • Karolina Wrzaskowska • Alicja Zalewska • Magdalena Zaremba

Moderacja i facylitacja konsultacji społecznych

PERSPECTO SZKOLENIA/ Agnieszka Zarzycka

Opracowanie materiałów statystycznych

Emilia Cholewicka • Magdalena Juźwik • Aleksandra Machnik • Ewa Salwa

Live streaming

CON TECH 24/ Przemysław Adamowicz

Wykonanie strony internetowej

CONREGO/ Joanna Chorościechowska

Tłumaczenie symultaniczne polsko-angielskie

Syncom Wiktoria Zwolenik: Aleksander Jakimowicz • Xymena Plater-Zyberk

Tłumaczenie na polski język migowy

Mariola Kozłowska-Nowak

Projekt graficzny

Marcin Władyka

Skład i łamanie

Agnieszka Władyka

Fotografia

Marta Ankiersztejn • Paulina Myśliwiec

Realizacja wideo

Aleksandra Łapiejko • Anna Maciejewska-Sołowińska • Patrz Pan Panda/ Wojciech Kaniewski

Obsługa czatu

Aleksandra Nowakowska • Kacper Szklarski

Hotel Ibis

Catering Wiśniewscy

Ta strona używa cookies celem umożliwienia rejestracji uczestników wydarzenia i obsługi procesów pokrewnych. Korzystając z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Akceptuję